Jeśli zastanawiamy się nad poprawą pozycji naszej strony www w wynikach wyszukiwania internetowych wyszukiwarek, powinniśmy pomyśleć o zoptymalizowaniu naszej strony www pod kątem SEO. Całość sprawy jest tematem na grubą książkę, gdyż na naszą pozycję w wynikach wyszukiwarki wpływa wiele rozmaitych czynników. Myślę, że wstępnie możemy jednak powiedzieć sobie o kilku ważnych sprawach, które rozjaśnią Ci nieco umysł.
SŁOWA KLUCZOWE
Istotne dla robotów przeczesujących internet w celu stworzenia rankingu stron dla konkretnych słów kluczowych jest to, czy dane słowa kluczowe występują na interesującej nas witrynie. Znaczy to mniej więcej tyle, że jeśli chcemy, aby nasza strona www była znajdowana przez internautów po wpisaniu wyrażenia “porady komputerowe” to owe słowo kluczowe musi się też znajdować w treści naszej strony. Najważniejsze, aby się znalazło ono w kodzie HTML strony w tagu title. Istotne może się okazać również użycie wybranego słowa kluczowego w domenie lub subdomenie naszej strony, np. porady.komputerowe.coreblog.pl. Nie należy jednak zapomnieć, że ważne jest też to, aby wyrażenie “porady komputerowe” i np. różne jego odmiany: “porad komputerowych”, “porada komputerowa” itp. znajdowały się na różnych podstronach naszej witryny. Przy czym duże znaczenie ma również to, czy dane słowo występuje w zwykłej treści, czy też pomiędzy znacznikami tagów nagłówkowych np. h2.
TREŚĆ
Oczywiście jeśli mówimy o treści, w której mają się znajdować konkretne słowa kluczowe, nie możemy tego rozumieć, jako bezsensowną papkę złożoną ze zlepków owych słów. Zupełnie nie o to chodzi. Roboty coraz lepiej radzą sobie z rozpoznawaniem sensu ułożonych zdań i bardzo łatwo wychwytują takie papki, które automatycznie traktowane są negatywnie i źle wpływają na nasz ranking w wyszukiwarkach. Dlatego musi to być treść z sensem. A jeszcze lepiej, kiedy jest to treść bardzo wartościowa merytorycznie. Przy czym nie zapominajmy o tym, że nie możemy kopiować treści z innych źródeł. Z jednej strony ktoś może posądzić nas o łamanie praw autorskich, a z drugiej strony robot szybko wykryje, że treść naszej witryny nie jest unikalna, a więc potraktuje ją również negatywnie. A tego przecież nie chcemy.
LINKI
Popularne dawniej linki, umieszczane na stronach www, miały pomóc użytkownikom internetu w poruszaniu się po sieci i przeglądaniu stron. Dziś już teoretycznie nie ma takiej potrzeby, gdyż pożądaną treść można łatwo znaleźć właśnie dzięki wyszukiwarkom. Jednak linki nadal mają silne znaczenie dla robotów. W ten sposób interpretują one, czy użytkownicy chętnie dzielą się daną stroną, a jeśli tak – to znaczy, że owa strona jest prawdopodobnie wartościowa. To wpływa na ranking witryny w wynikach. Oczywiście im więcej użytkowników nas linkuje, tym lepiej. Możemy jednak nieco wpłynąć na ten wynik, np. otwierając inną witrynę czy bloga, gdzie będziemy linkować samych siebie. Warto też linkowanie połączyć ze słowami kluczowymi, tj. sam link do naszej witryny nie będzie nosił jej nazwy, tylko nazwę słowa kluczowego. Np. klikając na “Porady komputerowe” zostaniecie skierowani na CoreBlog.pl.
Oczywiście jest to jedynie ogólnikowe omówienie problematyki SEO i pozycjonowania stron. Wkrótce skupimy się na poszczególnych aspektach Twojej witryny, pomagając Ci zrozumieć działanie tej “branży” i ułatwiając Ci zoptymalizowanie swojej strony pod kątem wyszukiwarek internetowych.