W 2013 roku, według danych NPD Group, cyfrowa dystrybucja gier komputerowych w USA po raz pierwszy w historii osiągnęła wyższy wskaźnik, niż tradycyjna sprzedaż „pudełkowa”. 53% udziału w rynku i 7.2 miliarda dolarów przychodu to liczby, które dość jednoznacznie wskazują trend na przyszłość. Najprawdopodobniej nieodwracalny trend.
Dyskutując o rynku gier komputerowych, którego globalną wartość na rok 2015 firma Gartner oszacowała na 111.1 miliardów dolarów, warto zastanowić się nad uczestnictwem w tej dynamicznie rozwijającej się gałęzi gospodarki. Łatwym sposobem na włączenie się do branży może być współudział w nieustannie rozwijającej się sieci sprzedażowej całej gamy produktów. Jest to także bardzo ważny element znajdujący się pomiędzy produkcją a użytkowaniem przez użytkowników końcowych. Warto jednak wiedzieć, jakimi kanałami odbywa się taka dystrybucja, a także które z dostępnych rozwiązań najlepiej rokują na przyszłość. Doskonałą metodą zagłębienia się w temat będzie wskazanie zalet i wad cyfrowego handlu grami wideo.
CYFROWA DYSTRYBUCJA GIER WIDEO
Nim jednak przejdziemy do głębszej analizy tematu – powiedzmy sobie, czym tak właściwie jest cyfrowa dystrybucja gier komputerowych. W jaki sposób funkcjonuje oraz za pomocą jakich kanałów się ona odbywa?
Rozpowszechnianie produktów tą metodą, de facto polega na udostępnianiu graczowi przez wydawcę odpowiednich plików instalacyjnych lub kodu niezbędnego do uruchomienia aplikacji. Transfer ten odbywa się za pośrednictwem Internetu. Nierzadko ma to miejsce przy udziale specjalnie do tego celu stworzonej platformy, która zapewnia istotne wsparcie w procesie sprzedaży i posprzedażowej obsłudze klienta. Do największych współczesnych platform cyfrowych w tej branży należą m.in. Steam, Origin, GOG.com, Playstation Store, czy też Xbox Live Marketplace.
INTERNETOWE HURTOWNIE GIER KOMPUTEROWYCH
Warto jednak wiedzieć, iż istotnym ogniwem w procesie cyfrowej dystrybucji gier komputerowych są wyspecjalizowane internetowe hurtownie. Są one swego rodzaju ogniwem łączącym wydawców i sklepy, od których to ostatecznie produkt trafia w ręce graczy.
Wydawać by się mogło, że nie ma nic prostszego niż rozprowadzanie produktów w tej postaci. Hurtownie nie muszą się bowiem dzięki temu liczyć z kosztami związanymi z magazynowaniem gier pudełkowych, a sam proces sprzedaży jest zwykle maksymalnie zautomatyzowany. Faktem jest jednak to, że taki charakter dystrybucji wymaga odpowiedniego i profesjonalnego zaplecza technicznego oraz zaawansowanych rozwiązań informatycznych. Są one pewnego rodzaju odpowiednikiem tradycyjnej formy magazynowania produktów, a to z tego względu iż w systemie hurtowni muszą się znaleźć wspomniane wcześniej klucze niezbędne użytkownikowi końcowemu do legalnego uruchomienia produktu.
Tak więc hurtownicy gier komputerowych, tacy jak CodesWholesale.com posiadają silnie rozbudowane zaplecze techniczne. Kładziony jest tutaj silny nacisk na infrastrukturę informatyczną, bezpieczeństwo transakcji, automatyzację procesów, ale i na jak najlepszą obsługę partnera biznesowego.
ZALETY DYSTRYBUCJI CYFROWEJ
NIŻSZE KOSZTY – bez wątpienia najistotniejszą zaletą dystrybucji cyfrowej są związane z nią niższe koszty. Wynika to m.in. z faktu tańszego transportu towarów, który ma tutaj inną postać i odbywa się za pośrednictwem łączy internetowych, czy też z braku kosztów związanych z obsługą magazynową tradycyjnie wydawanych produktów. Warto w miejscu tym zwrócić również uwagę na korzyści dla samego dewelopera, które wynikają z niższych kosztów produkcji (brak tak kosztownych elementów, jak: CD/DVD, opakowanie na płytę, kartonowe pudełko, instrukcja do gry itp.).
SZYBKOŚĆ TRANSAKCJI – ze względu na fakt, iż cała operacja “kup/sprzedaj” odbywa się za pomocą systemów informatycznych, a cały proces jest zautomatyzowany, wszystko trwa ułamki sekund. Końcowy odbiorca nie musi czekać kilku dni na dostawę pocztą lub kurierem. Produkt jest dla niego dostępny do natychmiastowego pobrania z internetu (np. za pomocą platformy cyfrowej) zaraz po dokonaniu i potwierdzeniu płatności.
NIEOGRANICZONA LICZBA KOPII – wersja cyfrowa gry nie jest wydawana w ściśle określonym nakładzie, stąd też w przypadku tym wygenerowanie nowego kodu aktywacyjnego to proces szybki i tani.
SZEROKI WYBÓR – z racji, iż wypuszczenie cyfrowej wersji produktu na rynek wiąże się z niskimi kosztami, istnieje możliwość łatwego ponownego wydania starych, kultowych tytułów. Gry już przygotowane w tej formie mogą być sprzedawane bez ograniczeń ilościowych.
KOPIE ZAPASOWE – duża wygoda dla użytkowników końcowych, którzy w dowolnej chwili mogą dokonywać reinstalacji aplikacji, również w przypadku utraty danych wynikającej z wymiany lub uszkodzenia sprzętu komputerowego. Platformy cyfrowe obsługujące tego typu produkty nierzadko przechowują także kopie bezpieczeństwa ustawień grafiki, dźwięku, klawiszologii, a nawet zapisy z postępów w grze. Zmniejsza to liczbę zapytań do supportu z prośbą o ewentualną pomoc, gdyż wiele z typowych problemów rozwiązywanych jest za pomocą narzędzi zaimplementowanych w cyfrową platformę dystrybucji.
WADY DYSTRYBUCJI CYFROWEJ
DOSTĘP DO INTERNETU – cyfrowa dystrybucja wymaga dostępu do internetu przez strony dokonujące transakcji. Nierzadko również każdorazowe uruchomienie gry przez użytkownika końcowego wymaga dostępu online do platformy takiej jak Steam, czy Origin.
BRAK OPAKOWANIA/PŁYTY – to co dla jednych jest plusem, dla innych może być minusem. Wśród milionów graczy znajdują się miłośnicy tradycyjnych wydań w formie pudełkowej, które to traktowane są przez nich jako pamiątkowy akcent na półce. Niekiedy wydawcy dokładają do tego typu produktów rozmaite akcesoria, nierzadko w tzw. wydaniach kolekcjonerskich, co może być stanowić rarytas dla zapalonych fanów.
ODSPRZEDAWANIE GIER – użytkownicy, którzy ukończyli daną grę nie mogą jej odsprzedać kolejnemu graczowi, gdyż klucz niezbędny do uruchomienia produktu jest jednorazowo przypisany do konkretnego użytkownika.
AUTOMATYZACJA PROCESU SPRZEDAŻY/ZAKUPU
Na koniec chciałbym rozwinąć jeszcze jedną kwestię, niezwykle istotną w dziedzinie dystrybucji. Mam na myśli zagadnienie automatyzacji procesów zakupu i sprzedaży cyfrowych wersji gier. Jak już wcześniej wspomniałem, tego typu transakcje bardzo często wspomagane są przez platformy takie jak Steam czy Origin. Jednak to, co widać od strony użytkownika końcowego to jedynie „skromna” obudowa znacznie bardziej skomplikowanego systemu. Jednocześnie coraz częściej klucze do gier kupowane są z innych legalnych źródeł, niż wspomniane platformy cyfrowe, zdarza się bowiem, że za pomocą alternatywnych kanałów sprzedaży można odnaleźć tańsze produkty niż przykładowo bezpośrednio za pomocą Steam`a.
Proces handlu kodami aktywującymi produkt od strony biznesowej (czyli mówimy tu o pośrednikach takich jak hurtownie czy sklepy) zwykle bywa dość skomplikowany. Polega on na analizowaniu przez nich cen tych samych produktów od różnych dostawców i dokonywania zakupu u źródła o najkorzystniejszej ofercie, tak aby samemu móc zaproponować graczom jak najkorzystniejszą cenę. Jednakże faktycznie od strony technicznej wiele procesów jest zautomatyzowanych za pomocą specjalistycznego oprogramowania. Przykładem może być implementacja odpowiednich rozwiązań technicznych, do których należy dedykowane API hurtownika. Dzięki niemu pośrednik (czyli sklep internetowy) pomiędzy hurtownią gier a graczem de facto nie musi poświęcać czasu i pracy na finalizację transakcji w przypadku, gdy ten ostatni dokonuje zakupu klucza. Użytkownik po realizacji płatności w sklepie otrzymuje wspomniany produkt, jednak nie widzi tego, co dzieje się wewnątrz systemu sprzedażowego. A tam automatycznie, po kliknięciu przez niego przycisku „Kup” dokonywany jest transfer kodu bezpośrednio od hurtownika do klienta końcowego. Zadaniem sklepu jest tu głównie prowadzenie działań marketingowych wśród własnych klientów, natomiast jego zarobek wynika z narzuconej przez niego marży.
Z powyższego można wywnioskować, że sprzedawca nie musiał posiadać na stanie żadnych kluczy aktywacyjnych, mimo iż mógł je mieć w swojej ofercie. Wszystko za sprawą odpowiedniego API i szybkości procesów transakcyjnych odbywających się za pośrednictwem internetu. Jest to oczywiście prawdą. A z tego z kolei wynika, iż założenie sklepu internetowego z kluczami do gier nie wymaga od potencjalnego inwestora nakładów finansowych niezbędnych do stworzenia zapasu magazynowego produktów. Tak naprawdę wystarczy własna strona internetowa i podjęcie współpracy z hurtownikiem, który dysponuje wspomnianym API automatyzującym proces sprzedaży.
PODSUMOWANIE
Zalety cyfrowej dystrybucji gier przeważają nad jej wadami, czy też nad zaletami wydań pudełkowych. Zakupem tych ostatnich zainteresowani są przede wszystkim tradycjonaliści, game`ingowi konserwatyści, czy też miłośnicy gadżetów związanych z branżą, za które można uznać także pudełko, płytę, bądź papierową instrukcję. Większość konsumentów preferuje jednak niższe ceny i minimalnie krótki termin dostawy, a to są właśnie cechy cyfrowej dystrybucji. W związku z tym sprzedaż powoli w coraz większym stopniu przenosi się z tradycyjnych form na platformy internetowe, co znajduje odzwierciedlenie w statystykach rynku. Dlatego właśnie warto poznać zasady, np. jak zrobić mailing dla gry wideo, w jaki sposób prowadzić działania e-marketingowe w tej branży, czy też jak przygotować kampanię marketingową dla gry wideo itd. Jest to również ogromna wygoda dla sklepów i pośredników, w tym i hurtowników. Przy znacznym zniwelowaniu kosztów, a przy jednoczesnym dostępie do rosnącej ilości kontrahentów i klientów, mogą oni zwiększyć swoje dochody, nie zwiększając przy tym nakładów pracy własnej.