Technologia potrafi zawieść w najmniej oczekiwanym momencie – wiele osób znalazło się w sytuacji, gdy kilka godzin ich pracy poszło na marne, ponieważ nie zapisały się dane. Jeszcze gorszym przypadkiem jest utracenie wszystkich plików na komputerze, smartfonie czy tablecie. Można jednak temu zaradzić, tworząc backup danych, czyli kopię zapasową wszystkich posiadanych na danym dysku plików.
Co to jest kopia zapasowa?
Jak wspomniano we wstępie, jest to zabezpieczenie danych przed ich przypadkową destrukcją pod działaniem różnych czynników takich jak wirusy, uszkodzenie systemu czy partycji dysku, ewentualnie całego komputera, jak i chociażby… przypadkowe usunięcie potrzebnych plików. Powodów zniszczenia danych jest wiele, a najprostszym i najszybszym zabezpieczeniem jest zwykle tworzenie kopii zapasowej.
Jest to najczęściej zapisany obraz systemu, wraz ze wszystkimi plikami, które są zapisane na urządzeniu w momencie robienia backupu. Zdarza się również, że pod pojęciem kopii zapasowej kryje się nie obraz systemu operacyjnego, ale kopie wyznaczonych plików.
Jak stworzyć backup danych?
Jest to kwestia bardzo indywidualna – niektórzy wolą zostawić cały ten proces w rękach systemu, na którym pracują, drudzy tworzą własne kopie zapasowe, przenosząc je na nośniki zewnętrzne, a jeszcze inni automatyzują proces wedle własnych potrzeb.
W przypadku systemów takich jak macOS, Linux czy Windows mają one już wbudowany moduł, który przeprowadza użytkownika przez wszystkie etapy tworzenia backupu danych. Jest to z reguły opcja bezpieczna, choć nie do końca.
System operacyjny zapisuje obraz systemu na dysk komputera czy smartfonu, rzecz jasna aktualizując go w danych odstępach czasu, a jedyne co trzeba zrobić to ustawić, co jaki czas nowa kopia zapasowa ma nadpisywać tę starą. Podobnie jest z telefonami czy tabletami – praktycznie każda wariacja Androida oraz wszystkie wersje systemu iOS ma możliwość tworzenia backupu danych. Problem występuje wtedy, gdy dysk, na którym go zapisano, ulegnie mechanicznemu zniszczeniu.
Gdzie przechowywać dane?
Niestety, na to pytanie nie ma idealnej odpowiedzi. Każdy nośnik danych ma duże plusy, ale posiada też i wady. Warto przyjrzeć się kilku z nich:
- Chmura – prawdopodobnie najpopularniejsze narzędzie na liście. Jest to rzecz jasna bardzo dobra opcja dla tych, którzy nie chcą tracić zbyt wiele czasu na przenoszenie tysięcy plików na zewnętrzne nośniki. Do jej zalet zalicza się oczywiście dużą ilość dostępnego miejsca oraz brak możliwości awarii dysku i, co za tym idzie – straty danych.
Rozwiązanie to ma jednak również dwie wady: po pierwsze – długość przesyłania plików na zewnętrzny dysk sieciowy może być procesem długotrwałym, a po drugie – zawsze istnieje ryzyko, że ktoś niepowołany uzyska dostęp do backupu plików. - Dysk zewnętrzny – drugi, bardzo popularny model przechowywania kopii zapasowych. Proces przesyłania danych jest o wiele szybszy, a one same mogą być przechwycone tylko wtedy, gdy ktoś ukradnie nośnik. Podobnie jak w przypadku tworzenia backupu na dysku twardym komputera czy w pamięci telefonu, może ulec on jednak awarii mechanicznej i wszystkie znajdujące się na nim dane zostaną bezpowrotnie utracone.
- Sieć prywatna – najmniej popularny sposób tworzenia backupu zasobów komputerowych, choć o wiele bardziej bezpieczny niż dwa pozostałe. Ten typ tworzenia kopii danych również wysyła pliki do sieci, jednak nie do serwerów zewnętrznych, takich jak Google, ale na osobistą chmurę (np. domowy czy pracowniczy serwer). Jest to rozwiązanie szczególnie dobre dla przedsiębiorców, którzy chcą w bezpieczny sposób przechowywać pliki zapasowe – istnieje możliwość podłączenia do niego kilku komputerów czy smartfonów jednocześnie, przez co w sytuacji awarii sprzętu, w łatwy sposób można odzyskać dane każdego użytkownika.
1 Komentarzy
Najsprawniej do chmury, najbezpieczniej na dysk zewnętrzny. Tyle w temacie.