Odporność na niekorzystne czynniki zewnętrzne jest jedną z najważniejszych cech wielu materiałów i produktów. Jak ją zbadać?
Szczególnie istotne jest to, jak próbki reagują na skrajne temperatury oraz ich skoki, a także zawilgocenie i zasolenie środowiska. Podczas badań produktowych takie trudne warunki można odtworzyć, stosując komory klimatyczne. W nowym artykule wyjaśniamy, jak one działają, kiedy ich wykorzystanie jest konieczne oraz jakie rodzaje dostępne są w ofercie producentów.
Komory klimatyczne – jak działają?
Komory klimatyczne to urządzenia, wewnątrz których można odtworzyć warunki eksploatacji poszczególnych materiałów i produktów w celu sprawdzenia ich wpływu na właściwości wyrobu. Zazwyczaj chodzi o poddanie próbek działaniu:
- wilgoci;
- wysokich i niskich temperatur;
- szoków temperaturowych;
- wysokiego zasolenia.
Budowa komory klimatycznej zależy od jej konkretnego przeznaczenia. Podstawowe urządzenia tego typu składają się z:
- obudowy;
- szczelnej komory, w której umieszczana jest próbka;
- systemu klimatyzacji i chłodzenia odpowiedzialnego za utrzymanie ustalonej temperatury i właściwej cyrkulacji powietrza;
- nawilżacza parowego;
- systemu sterowania i komunikacji z zewnętrznymi urządzeniami.
Rodzaje komór klimatycznych
Poza podstawowymi komorami klimatycznymi, opracowano też ich specjalistyczne odmiany, służące do badań konkretnych właściwości. Są to przede wszystkim komory szokowe (do symulacji dynamicznych zmian klimatycznych i skoków temperatur), solne (do sprawdzenia odporności materiałów na korozję), ciśnieniowe (do odtworzenia warunków obejmujących wysokie ciśnienie), starzeniowe (do badań starzeniowych) oraz do testów długoterminowych.
Zastosowanie komór klimatycznych
Badania w komorach klimatycznych mają duże znaczenie w wielu branżach. Są przeprowadzane np. w celu określenia daty ważności leków i kosmetyków, warunków przechowywania produktów spożywczych oraz ograniczeń w eksploatacji stopów metali i tworzyw sztucznych. Ten ostatni aspekt najistotniejszy jest w przypadku produkcji ukierunkowanej na transport w przemyśle lotniczym, stoczniowym lub motoryzacyjnym.