Warto wiedzieć, że ostatni raport ESET wykazał, że 2/3 z 1200 ankietowanych firm doświadczyło w ostatnim roku cyberataku określanego jako incydent związany z bezpieczeństwem IT. Badanie dotyczyło małych i średnich firm, bo nie jest prawdą, że tylko duże podmioty narażone są na ataki hakerskie. Przychodzi nowy rok i nadchodzą nowe zagrożenia. Co robić, by uniknąć cyberataku?
Jakich zagrożeń najczęściej obawiają się właściciele małych i średnich firm?
Bezpieczeństwo w sieci jest coraz częściej priorytetem. Dlatego branża IT we Wrocławiu ma coraz więcej pracy. Problemem wielu firm jest jednak budżet na ochronę zwłaszcza po okresie pandemicznym. Przedsiębiorcy najbardziej boją się ataków w postaci złośliwego oprogramowania. Wśród zagrożeń wymieniają także ransomware, problemy bezpieczeństwa stron trzecich, ataki typu DDOS czy Descop Protocol. Coraz więcej obserwuje się ataków na infrastrukturę krytyczną i firmy związane z branżą energetyczną, gazową, transportem publicznym, służbą zdrowia i rzecz jasna finansami. Ma to też związek z wojną w Ukrainie i tym, że ataki skierowane są także na firmy funkcjonujące na terenie państw zachodnich sprzyjających Ukrainie.
Jakich cyber zagrożeń można spodziewać się w 2023 roku?
Warto wiedzieć, że wszystkie branże także te infrastruktury krytycznej są coraz mocniej zdigitalizowane. W związku z tym w roku 2023 powinny spodziewać się wzmożonych ataków i jeszcze lepiej na nie przygotować. Największym problemem mogą być ataki typu killware. Można tu podać przykład ataku na infrastrukturę techniczną szpitala, który nie może przez to przyjmować pacjentów z tzw. nagłych przypadków, co może wiązać się nawet z ich śmiercią ze względu na konieczność transportu do oddalonej placówki. Nowym zagrożeniem jest MFA Fatigue. Dotyczy on alertów wysyłanych do użytkowników kont na telefon z prośbą o potwierdzenie sesji logowania. Po wielokrotnym otrzymaniu takiej wiadomości użytkownik w końcu może kliknąć potwierdzenie, a wtedy cyberprzestępcy zyskują dostęp do VPN, sieci i poufnych informacji. Dlatego tym ważniejsza jest ochrona danych do logowania i nie podawanie ich nigdy nikomu. Problemem pozostaje także ransomware i wykorzystywanie phishingu do odzyskiwania starych haseł i danych wrażliwych, a następnie szantażowania ich upublicznieniem w przypadku braku zapłaty okupu.
Najsłabszym ogniwem często są pracownicy
Obsługa IT we Wrocławiu może obejmować także szkolenie pracowników w zakresie cyberbezpieczeństwa zgodnie z zasadą, że firma jest chroniona na tyle, na ile pozwalają na to najsłabsze ogniwa, czyli osoby najsłabiej wyedukowane w kwestii zagrożeń pochodzących z sieci. Dlatego warto corocznie organizować szkolenia dla pracowników, uzupełniając ich wiedzę o najnowsze rodzaje zagrożeń i uczulając na podejrzane maile, SMS-y na telefony służbowe i prywatne czy korzystanie z niezabezpieczonych stron internetowych czy komputerów służbowych do celów prywatnych. Trzeba zawsze dwa razy się zastanowić klikając w podesłany link i bezwzględnie sprawdzić adres nadawcy i treść wiadomości pod kątem błędów, które bardzo często pojawiają się przy spreparowanych wiadomościach cyberprzestępców podszywających się pod firmy i instytucje.
Audyt bezpieczeństwa zewnętrznego i wewnętrznego pozwoli wypunktować słabe strony zabezpieczeń i je zniwelować
We Wrocławiu IT szkolenia dla pracowników są chętnie wybierane przez małych i średnich przedsiębiorców. Jednak często to nie wystarczy, gdyż w przypadku występujących już problemów z zakresu cyberbezpieczeństwa trzeba przede wszystkim przeprowadzić wnikliwy audyt. Dzięki temu będzie można przyjrzeć się lukach w systemie z którego korzysta firma, a także znaleźć lepszą, bardziej celowaną ochronę danych. Dzięki audytowi firma otrzymuje konkretne dane, a także zalecenia dotyczące zmian, które muszą być wprowadzone, a także tych, które są zalecane.
Rozwiązania antywirusowe, szyfrowanie danych, uwierzytelnianie dwuskładnikowe, zarządzanie hasłami i ich ochrona to tylko niektóre działania, które mogą zwiększyć bezpieczeństwo firmy w sieci. Warto współpracować ze specjalistami w zakresie ochrony IT, by uchronić firmę przed stratami finansowymi i wizerunkowymi.