Strona główna Biznes Rebranding – biznesowa szansa na lepsze jutro?

Rebranding – biznesowa szansa na lepsze jutro?

przez CoreBlog
glowne zdj3

Na rebranding najczęściej decydują się firmy, które od wielu lat działają na rynku. Przez cały ten długi okres często towarzyszył im stały, niezmienny wizerunek, który z czasem przestał już być aktualny. Rebranding daje im szansę na odświeżenie swojej działalności oraz jej lepsze dopasowanie do aktualnych trendów. W efekcie, firma zyskuje szansę na rozszerzenie grona swoich klientów, a także wybicie się ponad nowszą, często dużo atrakcyjniejszą pod względem wizerunkowym konkurencję. Sprawdźmy, na czym polega rebranding i z jakich jeszcze powodów warto go przeprowadzić!

Czym jest rebranding? Jakie sfery działalności obejmuje?

Rebranding jest swoistym przeciwieństwem brandingu, czyli procesu budowania marki od podstaw. Jest to równie złożony i skomplikowany proces, co branding, a przy tym także podobnie długotrwały – jego przeprowadzenie może zająć nawet kilkanaście miesięcy. Zwłaszcza w przypadku już istniejących i aktywnie działających na rynku marek rebranding powinien być rozciągnięty w czasie po to, aby wprowadzane za jego pomocą zmiany nie były zbyt gwałtowne, gdyż może się to nie spodobać stałym klientom i odbiorcom marki.

Większości osobom rebranding kojarzy się wyłącznie z kwestiami wizerunkowymi, w tym ze zmianą logo lub modyfikacją elementów graficznych charakterystycznych dla danej marki. W tym miejscu warto jednak zaznaczyć, że rebranding sięga znacznie głębiej, a zmianom może podlegać niemal wszystko, co tworzy tożsamość marki, w tym m. in. jej logo, kolorystyka firmowa, design produktów, oferta, nazwa marki, grupa docelowa, a także sposób komunikacji i kanały dystrybucji. To, jakie sfery działalności marki zostaną poddane rebrandingowi, jest bardzo indywidualne i podlega dokładnemu omówieniu z agencją, która zajmuje się całym procesem.

rebranding

Kiedy warto zdecydować się na rebranding?

Głównym i nadrzędnym celem rebrandingu jest dotarcie z nową odsłoną marki do użytkowników – zarówno tych starych, który znali poprzednią „wersję” marki, jak i do nowych, którzy dopiero zapoznają się z nowym, odświeżonym jej wizerunkiem. W przypadku firm, które działają na rynku już od dłuższego czasu, a rebranding ma im służyć głównie w celu lepszego dopasowania ich wizerunku do aktualnych realiów, istotne jest zachowanie ciągłości i stopniowe dokonywanie zmian. W związku z tym, wiele firm informuje dotychczasowych klientów o rebrandingu, aby przygotować ich na nadchodzące zmiany. To bardzo dobra praktyka, która świadczy także o przywiązaniu marki do jej stałych klientów.

Istnieje sporo powodów, dla których warto przeprowadzić rebranding. Do tych, które najczęściej się pojawiają, należy chęć poprawy wizerunku i komunikacji z klientami po przebytym kryzysie, potrzeba zmiany grupy docelowej poprzez jej rozszerzenie lub wręcz przeciwnie zawężenie, wprowadzenie do oferty nowego produktu lub usługi, które zmieniają sposób patrzenia na markę, a także przejęcie marki przez inną i potrzeba zespolenia wizerunkowego obydwu podmiotów. Rebranding powinien zawsze wynikać z konkretnych potrzeb biznesowych – jest to bowiem dość kosztowny proces, którego przeprowadzenie powinno być zawsze dogłębnie przemyślane.

Powiązane artykuły

Napisz komentarz