Na rebranding najczęściej decydują się firmy, które od wielu lat działają na rynku. Przez cały ten długi okres często towarzyszył im stały, niezmienny wizerunek, który z czasem przestał już być aktualny. Rebranding daje im szansę na odświeżenie swojej działalności oraz jej lepsze dopasowanie do aktualnych trendów. W efekcie, firma zyskuje szansę na rozszerzenie grona swoich klientów, a także wybicie się ponad nowszą, często dużo atrakcyjniejszą pod względem wizerunkowym konkurencję. Sprawdźmy, na czym polega rebranding i z jakich jeszcze powodów warto go przeprowadzić!
Czym jest rebranding? Jakie sfery działalności obejmuje?
Rebranding jest swoistym przeciwieństwem brandingu, czyli procesu budowania marki od podstaw. Jest to równie złożony i skomplikowany proces, co branding, a przy tym także podobnie długotrwały – jego przeprowadzenie może zająć nawet kilkanaście miesięcy. Zwłaszcza w przypadku już istniejących i aktywnie działających na rynku marek rebranding powinien być rozciągnięty w czasie po to, aby wprowadzane za jego pomocą zmiany nie były zbyt gwałtowne, gdyż może się to nie spodobać stałym klientom i odbiorcom marki.
Większości osobom rebranding kojarzy się wyłącznie z kwestiami wizerunkowymi, w tym ze zmianą logo lub modyfikacją elementów graficznych charakterystycznych dla danej marki. W tym miejscu warto jednak zaznaczyć, że rebranding sięga znacznie głębiej, a zmianom może podlegać niemal wszystko, co tworzy tożsamość marki, w tym m. in. jej logo, kolorystyka firmowa, design produktów, oferta, nazwa marki, grupa docelowa, a także sposób komunikacji i kanały dystrybucji. To, jakie sfery działalności marki zostaną poddane rebrandingowi, jest bardzo indywidualne i podlega dokładnemu omówieniu z agencją, która zajmuje się całym procesem.
Kiedy warto zdecydować się na rebranding?
Głównym i nadrzędnym celem rebrandingu jest dotarcie z nową odsłoną marki do użytkowników – zarówno tych starych, który znali poprzednią „wersję” marki, jak i do nowych, którzy dopiero zapoznają się z nowym, odświeżonym jej wizerunkiem. W przypadku firm, które działają na rynku już od dłuższego czasu, a rebranding ma im służyć głównie w celu lepszego dopasowania ich wizerunku do aktualnych realiów, istotne jest zachowanie ciągłości i stopniowe dokonywanie zmian. W związku z tym, wiele firm informuje dotychczasowych klientów o rebrandingu, aby przygotować ich na nadchodzące zmiany. To bardzo dobra praktyka, która świadczy także o przywiązaniu marki do jej stałych klientów.
Istnieje sporo powodów, dla których warto przeprowadzić rebranding. Do tych, które najczęściej się pojawiają, należy chęć poprawy wizerunku i komunikacji z klientami po przebytym kryzysie, potrzeba zmiany grupy docelowej poprzez jej rozszerzenie lub wręcz przeciwnie zawężenie, wprowadzenie do oferty nowego produktu lub usługi, które zmieniają sposób patrzenia na markę, a także przejęcie marki przez inną i potrzeba zespolenia wizerunkowego obydwu podmiotów. Rebranding powinien zawsze wynikać z konkretnych potrzeb biznesowych – jest to bowiem dość kosztowny proces, którego przeprowadzenie powinno być zawsze dogłębnie przemyślane.