Prowadzisz e-biznes i chciałbyś go w miarę szybko i stosunkowo tanio wypromować? Dobrym wyjściem może się okazać zainwestowanie w nagrody (bądź pozyskanie sponsorów) i… zorganizowanie konkursu.
Konkursy przyciągają i uaktywniają użytkowników / sxc.hu
Takie wyjście daje nam niemal darmową, choć ograniczoną promocję, szczególnie rozpowszechnioną wśród społeczności konkursowiczów. A takich w polskim internecie działa przynajmniej kilka i gwarantują wiele wejść na twoją stronę (w celu zapoznania się ze szczegółami konkursu). Jeśli zorganizujesz konkurs z przymusem polecenia go znajomym, zapewnisz sobie dodatkowe wejścia na twój adres www, choć musisz pamiętać, że takie praktyki są niechętnie widziane przez wielu użytkowników.
Organizując konkurs internetowy masz szansę na wzbogacenie strony o nową treść. Wystarczy, że konkurs ten będzie dotyczył czegoś kreatywnego, np. napisania artykułu, felietonu, eseju, reportażu, tekstu literackiego, stworzenia grafiki, animacji, opracowania poradnika, stworzenia ozdoby, wykonania kolażu, pstryknięcia fotki, przebrania się itd. Ludzie bardzo chętnie podejmują się ciekawych wyzwań. Dlatego też warto ustalić nietypowe zadanie, nie ograniczając się jedynie do zapytania o podanie prawidłowych odpowiedzi na konkretne kwestie. Pobudzając umysły użytkowników, pobudzasz ich aktywność.
Warto przy tym pomyśleć o ciekawych nagrodach. Nie mogą to być jakieś „odpadki” pozostałe z naszej działalności gospodarczej, czy z domu – zużyte starocie. Nie muszą to też być drogie prezenty. Wystarczą ciekawe książki, płyty z muzyką, filmy na DVD, gry, a może jakieś rękodzieło wykonane Twoimi rękoma?
Musisz jednak pamiętać o stworzeniu jasnego regulaminu przebiegu konkursu oraz o bezlitosnych polskich przepisach, które wymagają opłacenia 10% podatku od wartości nagrody (jeśli ta przekroczy kwotę 760 zł). A opłatę tę uiszcza organizator, po pobraniu odpowiedniej kwoty od nagrodzonego, bądź wprowadzając ją do regulaminu jako część nagrody przeznaczonej na poczet wspomnianego podatku. To już zależy od ciebie. Choć musisz pamiętać, że internauci woleliby nie płacić za coś, co po prostu wygrali.
Jeśli zamierzasz organizować konkurs na Facebooku, pamiętaj o zasadach tego portalu oraz o tym, że nie na wszystko Facebooka się zgadza. Nie wolno zmuszać użytkowników do polubienia strony, udostępnienia posta itp. Jest to tzw. engagement bait, z którym Facebook oficjalnie ogłosił walkę.
Tak czy inaczej bądź uczciwy w ocenie prac konkursowiczów i staraj się organizować różnej maści zawody w miarę regularnie. Utrzymasz wówczas, a nawet zwiększysz, zainteresowanie Twoją stroną, pozyskasz znaczną liczbę sympatyków i stałych bywalców na twojej witrynie. W związku z tym koszty poniesione na zakup i przesyłkę nagród zapewne wkrótce się zwrócą.